25 maja w Lizbonie odbyła się ceremonia wręczenia nagród w II edycji konkursu European Private Hospital Awards, organizowanego przez Europejską Unię Szpitali Prywatnych i Portugalskie Stowarzyszenie Szpitali Prywatnych.
European Private Hospital Awards to inicjatywa stworzona przez APHP i UEHP w celu uznania rosnącego i wybitnego wkładu prywatnych szpitali i klinik w lepszy dostęp do opieki zdrowotnej w Europie.
Szpital Międzynarodowe Centrum Słuchu i Mowy MEDINCUS znalazł się, obok szpitali w Hiszpanii i Francji, w pierwszej trójce laureatów. Otrzymał wyróżnienie w kategorii „Najlepsza inicjatywa zorientowana na pacjenta”.
Docenioną przez jury inicjatywą jest wdrożony przez MEDINCUS model kompleksowej opieki nad pacjentami – od diagnostyki, przez leczenie, po rehabilitację, również za pomocą telerozwiązań. Jest to możliwe dzięki rozwojowi sieci MEDINCUS, w skład której wchodzi 15 placówek medycznych w Polsce oraz 7 za granicą.
W Szpitalu Międzynarodowe Centrum Słuchu i Mowy MEDINCUS leczeni są pacjenci z całej Polski oraz z zagranicy. Po zabiegu wymagają oni jednak rehabilitacji i kontaktu z lekarzem, który wykonywał operację – tu największym problemem jest dystans, który MEDINCUS skraca właśnie dzięki telemedycynie. Stosuje m. in. telefitting, czyli zdalne dopasowywanie implantów ślimakowych, pozwalające na odbywanie rehabilitacji słuchu na odległość. Pacjenci nie muszą już co kilka miesięcy zgłaszać się na wizyty do szpitala. Wystarczy, że dojadą do ośrodka zintegrowanego za pomocą systemu telekonferencji z kliniką w Kajetanach. Dzięki systemowi telefittingu wizyta w zasadzie nie różni się od tej odbywanej osobiście, tyle tylko, że pacjent i lekarz widzą siebie na ekranie monitora. Wykorzystanie sprawdzonych przez lata zdalnych metod dopasowania i rehabilitacji daje wymierne korzyści materialne – oszczędność czasu i pieniędzy pacjentów, a także lepsze wykorzystanie czasu kadry medycznej.
Specjaliści z Międzynarodowego Centrum Słuchu i Mowy MEDINCUS przy pomocy przeszkolonej kadry z lokalnego ośrodka, mogą przeprowadzić niezbędne badania, pomiary i konsultacje medyczne, a inżynier kliniczny, przebywając w swoim gabinecie w Kajetanach, może przejąć kontrolę nad zdalnym komputerem i przeprogramować procesor mowy pacjenta na podstawie wyników pomiarów. Internet pozwala specjalistom z Centrum na zorganizowanie telekonferencji umożliwiającej kontakt słuchowy i wzrokowy z pacjentem oraz personelem pomocniczym.
Do tej pory z rozwiązań telemedycznych stosowanych przez sieć MEDINCUS skorzystało około 30 tys. pacjentów.