Prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Piotr H. Skarżyński oraz dr n. med. i n. o zdr. Natalia Czajka przybliżali widzom programu Dzień Dobry TVN problem centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD), który może dotykać nawet 10% dzieci w wieku szkolnym. Specjaliści wyjaśniali, jakie sygnały powinny skłonić rodziców oraz nauczycieli do przeprowadzenia u dziecka diagnozy w kierunku CAPD. Prof. Piotr H. Skarżyński zalecił jako podstawę przebadanie słuchu dziecka: „kiedy widzimy, że dziecko gorzej wykonuje polecenia, szybciej się męczy, dekoncentruje, nauczyciele zgłaszają, że dziecko trudniej przyswaja wiedzę, jest mniej skoncentrowane na zajęciach, do podstawowych działań należy sprawdzenie czy dziecko dobrze słyszy, czy nie ma otwartych ust, czy nie chrapie w nocy, nie ma innych przyczyn pogarszających stan, np. alergie. Gdy wszystkie uzyskane wyniki są w normie, powinniśmy wykonać testy, które analizują czy odbierany bodziec słuchowy jest prawidłowo interpretowany”.
Dr. n. med. i n. o zdr. Natalia Czajka, pedagog i terapeuta, wyjaśniała z kolei, jak ważne jest holistyczne podejście do małego pacjenta, jak istotna jest współpraca zespołu specjalistów: lekarzy, pedagogów, psychologów, logopedów, audiofonologów, którzy spojrzą na dziecko całościowo i dopasują właściwą terapię. “Dobór treningu do indywidualnych predyspozycji pacjenta jest bardzo ważny. Treningi słuchowe mają różne założenia – od treningów aktywnych, kiedy dziecko samo ćwiczy konkretne czynności słuchowe, do treningów, w których pacjent wspierany jest pomocami dydaktycznymi, mającymi na celu trening kilku zmysłów jednocześnie”. Terapeutka zaprezentowała urządzenie do treningu różnych umiejętności słuchowych, wspomniała również, w jaki sposób sprawdzić, czy terapia przynosi pożądany skutek.